In Memoriam - Zvonimir Skerl (1934 - 2009)

09. maj 2009.

 
 
 
 

Neki zaslužni ljudi nas napuste pompezno, neki manje zapaženo, a neki gotovo nezapaženo.

Krajem januara ove godine tiho je otišao Zvonimir Skerl, trombonista, kompozitor, aranžer i dirigent Big benda RTS. Rođen je u Zagrebu, gde je maturirao i završio muzičku školu. U Beograd je došao 1960. gde je zasnovao porodicu sa Julkom Bajloni, sa kojom ima troje dece i tri unuka. Muzički talenat oca nasledila je ćerka Irina – pijanistkinja. Džez ga je zainteresovao kao vrlo mladog, da bi mu se kasnije u potpunosti posvetio.U početku kao izvođač, a nakon toga sve više kao kompozitor i aranžer, a na kraju i kao dirigent. Posedovao je savršen sluh. Nije postojao snimak bilo kod orkestra, koji nije bio u stanju precizno „skinuti“ i napisati kompletnu partituru. To je bilo posebno značajno u vreme, kada nam notni materijali te vrste nisu bili dostupni. Kasnije, kada smo do nekih od tih materijala došli,upoređenjem se ustanovilo, da je apsolutno svaku notu sa snimka nepogrešivo čuo i zapisao. Njegove partiture su bile ispisane gotovo kaligrafskim rukopisom. Izuzetno retko se događalo, da napiše pogrešnu notu, a ako se to i desilo,već prilikom prve probe bi čuo da je pogrešna, stavio bi kažiprst na čelo i obavezno rekao: „Mea culpa“. Ne bi se moglo reći da mu je komponovanje išlo lako. Najteže mu je bilo, kada su rokovi bili u pitanju. Desilo se više puta da je partituru dovršavao u vozu, ili dolaskom na mesto izvođenja. Šira publika, ona u nešto poznijem životnom dobu, njegovo ime je najčešće sretala prilikom prenosa festivala zabavne muzike; iz Opatije, Zagreba, Sarajeva, Beograda, Skoplja, kao aranžera velikog broja kompozicija. Njegov aranžerski rad bio je uvek prepoznatljiv. Odlikovao se vrhunskim profesionalizmom i velikom aranžerskom invencijom. Jedan od značajnijih bio je 1974. na Pesmi Evrovizije u Brajtonu, gde je bio autor aranžmana za kompoziciju Kornelija Kovača „Moja generacija“, kada je i dirigovao festivalskim orkestrom. Kao dirigent i autor najčešce se pojavljivao na koncertima džez muzike,što imajući u vidu manju popularnost ove muzike znači, da je ovaj njegov rad bio više predmet pažnje stručnih krugova i određene ne preterano velike džez populacije. Isto se odnosi i na njegov rad u studiju,koji je bio dostupan još manjem broju ljudi. Iz tog delokruga njegovog rada u fonoteci Radio Beograda sačuvan je velik broj snimaka, koji na najbolji način ilustruju njegovo autorsko i aranžersko majstorstvo. Bio je odličan poznavalac orkestracije, i to ne samo Big benda,nego i većih sastava sa gudačkim korpusom. Jedno od njegovih dela, desetominutna baletska svita „Ðerdap”, pisana za potrebe emisije Dupleks TV varijete, koprodukciju RTB-a i rumunske TV, to na najbolji način ilustruje. Na zadovoljstvo ljubitelja muzike Big benda postoji i autorska ploča u izdanju PGP RTB iz 1983. pod nazivom BLUES, sa kompozicijama Introduction, Morning, Black Triangle, Blues i Sommer Afternoon. Za istoriju srpskog džeza bilo bi dobro, da ova diskografska kuća objavi reizdanje ove ploče na CD-u. Bio je i vrhunski pedagog.U muzičkoj školi „Stanković“ njegovi časovi su bili maksimalno posećeni. Uvek je bilo više zainteresovanih od raspoloživih mesta, posebno ako se ima u vidu da je predavao predmet solfeđo, koji je sve samo ne omiljen. Nazvao ga je "Razvijanje sluha", i uveo inovacije, koje su kod studenata prihvaćene sa oduševljenjem.Za razliku kod nas, u svetu je bio poznatiji,pa je u više navrata gostovao kao kompozitor i dirigent u drugim zemljama. Kod nas je takav slučaj bio, kada je dao svoj autorski i dirigentski doprinos Big bendu Evropske Radio-difuzne unije, koji je održan u Opatiji, a bio prenošen u 18 zemalja Evrope. Iako ogromnog znanja i iskustva,bio je izuzetno suptilan i skroman čovek. Retko je podigao glas ili vikao na orkestar, čak i kada bi se stekli uslovi za to. Kada bi se situacija u orkestru iz bilo kog razloga zaoštrila, jednostavno bi tiho rekao „pauza“, i izašao iz studija. Njegov rad, utkan u Big bend RTS-a, ostavio je neizbrisiv trag u orkestru, koji je nedavno proslavio 60 godina od osnivanja. Zvonimir Skerl nosilac je posebnog priznanja Ministarstva kulture, za vrhunski doprinos kulturi zemlje.

Zvonimir Skerl, poznati džez muzičar i dirigent Big Benda, preminuo je u Beogradu u 75-oj godini života.

Željko Jovanović

 
 

portret

Joe Bonamassa
Gitarski Heroj Novog Milenijuma
(25.04.2009)

John Martyn
In Memoriam - 1948 - 2009
(24.04.2009)

Enki Bilal
Portret Enesa Bilalovića
(24.04.2009)

John Coltrane
Jazz Portret
(08.04.2009)

 

iz mog ugla

Ploča Se Ponovo Okreće
Vinili

Da kvantiteta nužno ne mora stvarati kvalitetu, dokaz je današnja download kultura koja – barem na našim meridijanima – osigurava dostupnost svekolikoga glazbenog materijala, ali ne i vršilicu koja bi mogla odvajati žito od kukolja. Pristup slušanju glazbe...

Bojan Mušćet