26. februar 2018.

Kraftwerk
3 - D Concert
24. februar 2018.
Štark Arena, Novi Beograd

1, 2, 3, 4 i počeo je koncert! Kraftwerk treći put u Beogradu, prvi put u 3D tehnologiji!

Moja ljubav prema ovoj grupi naglo je buknula davne 1978. godine. Tada su Kraftwerk objavili svoj "Man Machine" album i nikad više muzika nije bila ista. Da, već ranije su u Jugoslaviji bili objavljeni "Autobahn" i "Radio Activity" ali ovo je za mene bilo pravo otkrovenje. "The Robots", "The Model" i "Neon Lights" i naslovna pesma... sve biser do bisera. Veoma sam se zainteresovao za rad grupe Kraftwerk tako da sam kod mog druga Zorana pronašao i njihove ranije albume. Moram priznati da mi je on otvorio vrata u svet Krautrocka (Can, Faust, Neu!). No, o tome neki drugi put.

2005. prisustvovao sam legendarnom koncertu koji su Kraftwerk održali na Tašmajdanu. Tada je u grupi još bio Florian Schneider (V2 Schneider!!!). Prisutni i dalje pričaju o tom nastupu. Drugi put sam ih gledao 2009. na Exitu, sa video bimovima sa strane. Odlično!!!
Ralf Hutter je jedini član grupe Kraftwerk koji je ostao iz originalne postave a lavovski doprinos nastupima daju i ostala tri muzičara. Posle 9 godina, napokon su opet došli kod nas!!!

Po mišljenju mog drugara Dejana, ovo je sažeta verzija nastupa koje su Kraftwerk 2012. imali u njujorškom muzeju MOMA gde su 8 večeri izvodili performanse i svirali jedan album dnevno. Nisam bio te sreće da to vidim ali sam zato zaista uživao u subotnjem nastupu u Štark Areni. Pri ulazu svi posetioci su dobili 3D naočari i predstava je mogla da počne. Sa zakašnjenjem od 20 minuta krenulo je 1,2,3,4... i svi smo bili transportovani u svet gde automobili pevaju, gde postoje ljudi mašine i gde muzika svira non stop.

Preko numere "Numbers" krenuli smo u "Computer World" koristeći "Home Computer" i upoznali "Computer Love". Prvi vrhunac večeri je bilo izvođenje "The Man-Machine" sve u crveno crnim tonovima a posle je usledila čarobna "Spacelab" sve sa spuštanjem NLO-a pred Štark Arenu!!!
A onda dugo željena "The Model" sa svima nam poznatim spotom na ekranu. Odmah iza nje usledila je melanholična "Neon Lights" sa posvetom nemačkoj filmskoj kući UFA.

Nismo ni došli do daha a čuo se zvuk motora i automobili su pevali "Autobahn". Publika je bila oduševljena a bogme i ja. Emocije su mi proradile sećanja navrla... Vlažne oči... Nego šta! Preko "Airwaves" do opominjuće "Radio Activity" išle su slike prema nama i od nas na binu i mi smo bili u mreži audio i video senzacija. Sedeli smo u" Electric Cafe"-u i prisustvovali etapama "Tour de France" (i to u 5 faza!).

Adrenalin je šibao i preneo nas u "Trans Europe Express". Dug je i dinamičan bio taj put a onda su binu zaklonile zavese. Pauza i prvi bis! Zavese su se razdvojile i suočili smo se sa četiri robota u crvenim košuljama i crnim pantalonama. We are the Robots!!! pevali su oni i mi s njima. U bržem ritmu nego obično i u malo drukčijoj zvučnoj paleti bilo smo svi zajedno. Opet zavesa i počeo je drugi bis.

Jaki ritmovi "Aero Dynamik" poveli su nas u poslednji deo nastupa gde smo preko "Planet of Visions" došli do poznatih zvukova. "Boing Boom Tscak/Techno Pop/Music Non Stop" odzvanjali su nam u ušima dugo nakon što su se na kraju članovi Kraftwerk jedan po jedan poklonili publici i otišli sa bine. Lep gest je bio potez Ralfa Huttera koji je zahvalio publici i stavio dlan na srce.
Pun impresija i prezadovoljan sam napustio Štark Arenu.
Musik Non Stop... zaista!!!

tekst i fotografije - slobodan vlaketić